|
|
|
|
|
"לשם מה לך לנסר קרשים ללוחות דקים?" שאלו ארבעת הנגרים הצעירים את נציג חברת "יכין" שחזר והזמין הזמנה משונה שכזו, והציעו לו להקים מפעל ייעודי לייצור ארגזים לאריזת פרי הדר ("ברוסים"). עם הקמת מפעל הארגז , בשנת 1932, החלה מסורת האיכות ארוכת שנים של אספקת פתרון כולל המותאם לדרישות הלקוח.
וכך, ביום חמישי, ה-18 באוגוסט 1932 נוסדה חברת הארגז והלקוח הראשון, חברת "יכין" סייעה ברישום הקואופרטיב, שהושתת על בעלות משותפת של כלל העובדים. באחד במאי 1933 נורתה אבן הפינה לבניין בית-החרושת הראשון של "הארגז", ברחוב סלומון, פינת הגר"א בתל-אביב, ושלושה חודשים לאחר מכן, הופעלו מכונות חדישות בבית החרושת.
בסיום עונת קטיף ההדרים חיפשו המייסדים פתרון תעסוקתי - יצירתי לניצול כשר הייצור. בחזון ובחריצות פנו חברי קואופרטיב הארגז למפעל "המומחה" ,שהתמחה בייצור אוטובוסים, שבאותם ימים נבנו מעץ, וגייסו אליהם חברים, שהיוו יחד את הגרעין להקמת המחלקה לאוטובוסים ב"הארגז". בתאריך 15 לספטמבר 1933 החלה לפעול "מחלקת האוטובוסים", ובאחד במאי 1935 נורתה אבן הפינה לבית-החרושת בשכונת נווה-שאנן.
בשנת 1936, החלו המאורעות ובמפעל "הארגז" שהפך לחזית הקימו אנשי "הארגז", בשיתוף עם ארגון ה"הגנה", עמדות מגן, ושמרו עליהן יחדיו בלילות. המפעל הפך לנקודה אסטרטגית חשובה וערימות עצים גבוהות, שהיו בתחום המפעל שימשו כמחסן נשק ("סליק"). ב-1945 הוקמה חברת הארגז, כשותפה שווה עם "חברת העובדים". בקיץ 1947 נפתח עידן חדש ב"הארגז" - ציוד מכני כבד, הראשון שהוזמן מאנגליה ובלגיה, החל לפעול ושיטות העבודה החדשות שיושמו חסכו כסף וזמן רב, ושיפרו את איכות המפעלים. למחרת ה - 29 לנובמבר 1947, בו הוחלט בלייק - סאקסס על הקמת מדינה יהודית בחלקה של ארץ-ישראל, הוזמנו נציגי "הארגז" אל לוי אשכול, ממנהיגי הארץ בימים ההם, ונתבקשו להטות כתף למאמץ המלחמתי הממשמש ובא. חיש מהר התארגן המפעל לצורכי התעשייה המלחמתית והחל מייצר מכוניות משוריינות, אשר שימשו את צה"ל בקרבות הראשונים שפרצו למחרת הכרזת המדינה.
חברת "הארגז" חיפשה כל העת מוצרים חדשים לייצור. בשנת 1949, קיבלה על עצמה החברה לייצר ג`ריקנים וקסדות בעבור צה"ל שהוקם זה עתה. המוצר שנחל הצלחה גרר אחריו הזמנת פרויקטים רבים נוספים. שיתוף פעולה של "הארגז" עם חברת "אמפא", הסוכנת הבלעדית לייבוא מקררי "פילקו" מארה"ב, הביא להקמת "אמקור" - בית חרושת לייצור מקררים חשמליים שהפך למוביל בתחומו שהארגז היתה מבעליו.
בראשית שנת 2000, בעקבות משבר קשה בחברה, נרכשה זו מידי ההסתדרות על ידי האלוף (מיל`) חגי שלום המכהן מאז כיו"ר הקבוצה. בעקבות שינוי הבעלות עברה קבוצת הארגז תהליך התייעלות כולל אשר מיצב את הקבוצה ומיקד את פעילותה בתחומי התחבורה, מתכת וזיווד, מבנים יבילים, מערכות אחסנה, קירור, תצוגה , הקבוצה כיום הינה חברה רווחית, משגשגת ומתפתחת, החורטת על דגלה חדשנות ועשייה בתעשייה.
|
|
|
|
|
|
|
|